Helvi Hämäläinen: Päiväkirjat 1955-1988 WSOY 1994
6.9.1994
Suomalaiset ovat
tutkimustenkin mukaan erityisen innokkaita kirjoittamaan päiväkirjoja
ja erilaisia tekstejä pöytälaatikkoon. Suurin osa näistä
teksteistä jää ikuisiksi ajoiksi pöytälaatikoihin pölyyntymään
ja kellastumaan ja sinnehän ne ovat tarkoitettukin. Kirjoittaja itse
saattaa joskus myöhemmin lehteillä kirjoituksiaan ja uppoutua omiin
muistoihinsa, jotka aika on armeliaasti kullannut mutta nostalgiahan
on aina mukavaa.
Saattaa myös käydä
niin, että kirjoittajan kuoltua lapset tai muut perilliset
selailevat perunkirjoituksessa kuolleen kauan sitten kirjoittamia
päiväkirjoja. Tällaiselle lukijalle voi tulla outo olo, jos
päiväkirjanpitäjä on ollut rehellinen ja kirjannut ylös omat
tuntonsa ajasta ja ihmisistä kaunistelematta. Päiväkirjan lehdiltä
saattaa löytyä aivan toisenlainen ihminen, minkä oli oppinut
tuntemaan. Sieltä voi myös löytyä myrkyllisiä arvioita monista
tutuista ihmisistä ehkä lukijastakin. Tämänkin takia päiväkirjat
ovat kiehtovia mutta niin arvaamattomia.
Ehkä tunnetuin
päiväkirjankirjoittaja, joka viime ja tänä vuonna on julkaissut
vanhoja päiväkirjojaan kirjana, on vuonna 1988 Finlandia-palkinnon
saanut Helvi Hämäläinen. Viime vuonna ilmestyi kirja Ketunkivellä,
Helvi Hämäläinen 1907 – 1954 ja tänä vuonna Päiväkirjat 1955
– 1988. Molemmat jyhkeät niteet on toimittanut Ritva Haavikko ja
kustantanut WSOY.
Oman tekstin
kirjoittamisella toimeentulonsa hankkivalle ihmiselle kirjoittamisen
harjoittelu on yhtä luonnollista kuin teurastajalle veitsen
teroittaminen. Yksi tapa harjoitella on kirjoittaa päiväkirjaa
kuten Helvi Hämäläinen. Hänen päiväkirjoissaan on lukuisia
runojen hahmotelmia, jotka myöhemmin saattoivat kypsyä
julkaistavaksi runoksi asti. Ainakin Helvi Hämäläisen runojen
ystäville kirjailijan päiväkirjat antavat paljon uutta tietoa ja
uusia elämyksiä rakastettujen runojen syntymisestä.
Omien sanojensa mukaan
päiväkirjat olivat aivan välttämättömiä Helvi Hämäläiselle,
jotta hän pysyisi järjissään ja voisi puhutella itseään elävänä
ja merkittävänä kirjailijana. Aika, joka on julma, ajoi
valitettavasti Helvi Hämäläisen yli ja julkaisevana kirjailijana
hän lähes vaikeni 1960-luvulta alkaen. Vasta runokokoelma
Sukupolveni unta nosti hänet taas parrasvaloihin vuonna 1988.
Aikalaiset yksi toisensa jälkeen kuolivat ja kirjailija koki
olevansa yksin. Vain päiväkirjassa saattoi kommentoida maailmaa ja
maailman asioita.
1960-luvun puolivälistä
alkaen Helvi Hämäläinen eli hyvin yksinäistä aikaa. Hän kävi
taidenäyttelyissä ja seurasi aikaa sekä keskittyi ainoan poikansa
ja tämän avioiduttua hänen perheensä elämään, ulkopuolisen
mielestä ehkä liikaakin. Muutama vanha ystävä piti yhteyttä
mutta kuten hän itse sanoo: ” Olin vanha ja häijy akka, jolla ei
ollut oikeita ystäviä ja oikeastaan elin aivan liian vanhaksi.”
Helvi Hämäläisen
päiväkirjajärkäleet ovat osa suomalaista kirjallisuushistoriaa.
Ne valaisevat monella tapaa tekijänsä ristiriitaista persoonaa.
Vaikka taiteilijan hipiä on usein herkempi kuin meillä tavallisilla
pulliaisilla, löytyy päiväkirjatekstin takaa, se yksinäinen ja
haavoittuva ihminen, joka voi olla kuka tahansa meistä.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti