Rax Rinnekangas: Paratiisin vangit Pohjoinen 1994
4.4.1995
Tänään alkoivat
Kemijärven markkinat. Ainakin lasten mielissä ovat markkinat
säilyttäneet entisen hohtonsa. Jo pitkän aikaa on meidänkin
perheessä keskusteltu siitä, paljonko lapsille annetaan
markkinarahaa? Monenlaista tarpeellista pitää tyttärien mielestä
kuulemma ostaa markkinoilta.
Kaikenmaailman tavaraahan
markkinoilla on kaupan mutta ovathan markkinat toki menettäneet
alkuperäisen merkityksensä. Enää eivät markkinat ole ainoa
tilaisuus ostaa monia jokapäiväisen elämän kannalta tarpeellisia
ja välttämättömiä tavaroita mutta kansanjuhlan luonteensa
markkinat ovat edelleen säilyttäneet. Se lienee parasta koko
touhussa. Musiikki soi, helppoheikit huutelevat vitsejään ja kansa
vaeltaa ympäri markkina-aluetta.
Ennen markkinoilla oli
monen alan taiteilijoita myymässä taulujaan tai esittämässä
osaamistaan. Mukana saattoi olla myös kiertävä valokuvaaja, joka
maksua vastaan valokuvasi markkinaväkeä maalatut kulissit taustana.
Jäihän siitä mukava muisto markkinamiehelle, kun otatti itsestään
valokuvan. Nyt ovat automaatit ja automaattikamerat vieneet
kiertävien valokuvaajien aseman, mikä on mielestäni sääli.
Reijo Rinnekangas on
pohjoissuomalaislähtöinen kirjailija ja toimittaja, joka on
innostunut valokuvauksesta. 1980-luvun alusta alkaen hän on
harrastanut valokuvausta entistä enemmän ja ensimmäisen oman
valokuvanäyttelynsä hän piti vuonna 1987. Valokuvaaminen on vienyt
Rinnekankaan mukanaan ja tänä päivänä tekstintekeminen on jäänyt
jo valokuvaamisen jalkoihin.
Eikä Reijo Rinnekangas
ole mikään kotinurkkien kuvaaja vaan hän on kiertänyt laajalti
Euroopassa mm. Espanjassa, Portugalissa, Ranskassa,
Isossa-Britaniassa ja Saksassa. Hänen valokuvistaan henkii
jonkinlainen eurooppalaisuus, joka on kuitenkin kumman tuttua eli
suomalaisuudestaan ei Rinnekangaskaan pääse mihinkään eikä
tarvitsekaan.
Minusta Reijo tai Rax
Rinnekangas, kuten hän nykyisin itseään nimittää, on
jonkinlainen markkinakuvaajien perinteen jatkaja hyvässä mielessä.
Rinnekangas kertoo valokuvakirjansa Paratiisin vangit lopussa, että
hän käyttää valokuvatessaan lähes aina jalustaa. Hänen
valokuvansa ovat asetelmallisia kuten ennen vanhaan markkinoilla.
Rinnekangas ei pyrikkään mihinkään kiitävän hetken
vangitsemiseen vaan toimii kuten elokuvantekijä suunnitellen ja
järjestellen.
Rax Rinnekangas sanoo
pysäyttävänsä kamerallaan maailmaa ja yrittää löytää
yksittäisten kohteiden perustunnetta ja alkutunnelmaa. Siinä hän
monissa kuvissaan onnistuu mielestäni erinomaisesti.
Kun katselee Rinnekankaan
valokuvia, jotka on kuvattu pitkin Eurooppaa, huomaa kuinka
samanlaisia me ihmiset lopulta olemme perustilanteissa. Rinnekangas
on tavoittanut valokuvissaan jotain ajatonta ja muuttumatonta. Ehkä
se on se perusihmisyys, jota ei maailman muuttuminenkaan voi tuhota.
Jokaisella meillä on
kotonamme paljon valokuvia, joita tulee katseltua harvoin. Ehkä
kannattaisi kaivaa esille vanhoja valokuvia ja nauttia niistä
mielikuvista, joita valokuvat nostattavat mieleen. Moni jo ammoin
unohtunut asia tai tapahtuma nousee esille ajan virrasta. Nykypäivän
elämän jumalaton vauhti ja kiire unohtuvat ja voimme uppoutua
muistoihimme. Jos ei siitä muuta hyötyä ole, niin käyhän se
jonkinlaisesta terapiasta.
Rax Rinnekankaan
valokuvateos Paratiisin vangit käy myös terapiasta, yhteisestä
eurooppalaisesta terapiasta. Me suomalaisetkin huomaamme, ettei
meidän hiljainen ja yksinkertainen elämämme sittenkään poikkea
eurooppalaisuudesta kuin korkeintaan edukseen.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti