Claes Andersson Maanalainen näkötorni WSOY 2018
27.9.2018
Ihmiselle on luonnollista,
että tarpeeksi ikää kertyessä alkavat mieleen hiipiä ajatukset
kuolemasta. Samalla aletaan muistella omaa elämää ja verrata sitä
vanhempien ja isovanhempien elämään kauan sitten, jos nuo
tapahtumat tunnetaan. Omalta kohdaltani 65-vuotiaana olen selvästi
lisäajalla, sillä kaikki esi-isäni monessa polvessa ovat kuolleet
alle kuusikymppisinä.
Myös psykiatri,
kirjailija, jazzmuusikko ja entinen poliitikko Claes Andersson on
tuoreessa runokokoelmassaan intoutunut muistelemaan. Kokoelma on
nimeltään Maanalainen näkötorni. Sen on verrattomasti suomentanut
Jyrki Kiiskinen ja kustantanut WSOY. Runoilijana Claes Andersson
aloitti jo vuonna 1962. Maanalainen näkötorni on hänen 24.
runokokoelmansa.
Maanalainen näkötorni on
jaettu kolmeen osastoon, jotka ovat nimeltään Isänmaallisia
runoja, Rakkautta ja kodittomuutta sekä 1996. Osastossa Rakkautta ja
kodittomuutta on tavanomaisten runojen lisäksi myös runon muotoon
kirjoitettuja unia. Kolmas isänmaallinen runo on mielestäni
anteeksipyyntö tai jonkinlainen katumuskirjoitus omalle isälle ja
hänen sukupolvelleen. Runo kuuluu seuraavasti:
Jos
minun, kuten isäni, olisi ollut pakko viettää viisi vuotta
nuoruudesta
rintamalla
erossa
vaimosta ja pienistä lapsista, koko ajan hengenvaarassa,
vailla
muuta päämäärää kuin pysyä hengissä
Miten
olisin silloin reagoinut?
Miten
olisin reagoinut, kun poikani sodan päättymisen jälkeen
olisi
ottanut etäisyyttä tekoihini ja ivannut
isänmaallista
panostani, tehnyt siitä pilkkaa opiskelijapiireissä,
pakinoissa
ja kabareissa, hänestä olisi tullut melkein
kommunisti
tai ainakin sosialisti ja radikaalli pasifisti
Olisinko
silloin, isäni asemassa, ihaillut ja hyväksynyt poikani ajatukset?
Olisinko
edes antanut tämän asua talossani?
Nyt
on korkea aika ajatella asiaa, kun pojan elämä lähestyy loppuaan
ja
isä on ollut kuolleena jo kolmekymmentä vuotta.
Claes Andersson kirjoittaa
mielestäni hienosti kirjailijan ja lukijan kohtaamisesta. Olennaista
tuossa kohtaamisessa on tietenkin itse teksti ja mitä siinä
kirjoitetaan. Varsinkin runossa on tekstin lisäksi melkein yhtä
tärkeää se, mitä ei kirjoiteta, se mikä jää rivien väliin.
Kirjoittaminen
on yhä kirjoittamattoman ulkolukua
Lukeminen
on myös kirjoittamattoman lukemista
Kirjailijalle
on tärkeää jättää kirjoittamatta
Lukijalle
on tärkeää lukea sekin
mikä
on rivien välissä
On
tärkeää että kirjailija jättää pois sen
mikä
käy muutenkin ilmi
Niin
kuin kirjailijan täytyy ymmärtää mitä lukija tietää
muttei
ehkä halua tietää
Kokoelman viimeinen osasto
1996 koostuu runoista, joita on kirjoitettu eri kaupungeissa tai
jotka kuvaavat niitä. Vuonna 1996 Claes Andersson oli Paavo Lipposen
1. hallituksen kulttuuriministeri ja koki asemansa välillä
ahdistavaksi. Hän kuvaa yhdessä osaston runossa, miten pääministeri
painosti häntä ja vetosi presidentin ja tämän vaimon
mielipiteisiin. Lukijana miettii, mitä merkitystä näillä
mielipiteillä oikeasti oli ? Mutta koki Andersson ministerinä myös
vuosituhantisen sivistyksen ja suvaitsevaisuuden voimaakin kuten
seuraavassa runossa:
Bolognan
kongressissa oli teemana
Välimeren
alueen kulttuuriperintö eikä kukaan
kyseenalaistanut
perinnön olemassaoloa
Suomalaisena
puhujana en voinut leuhkia
yhtä
vanhoilla kulttuurimeriiteillä
mutta
onnistuin silti osoittamaan ettemme ole Suomessa
pelkkiä
barbaareja
Moni
kongressiedustaja oli samaa mieltä, osoitti
sillä
tavalla vuosituhansia vanhan
sivistyksen
ja suvaitsevaisuuden
Claes Anderssonin
Maanalainen näkötorni on kelpo runokokoelma, jonka runot avautuvat
helposti lukijalle. Runoilija ei kikkaile sanoilla vaan kirjoittaa
mahdollisimman yksinkertaisesti. Lukemisiin.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti