Taina Haahti Siperian unia Siltala 2018
6.9.2018
Kun puhutaan valeuutisista
ja toisenlaisista totuuksista, minulle tulee mieleen 1970-luvulla
käyty keskustelu mainonnasta ja sen tarpeellisuudesta. Tuolloin
mainonta kyseenalaistettiin voimakkaasti. Monet olivat sitä mieltä,
että mainonnalla ei ollut mitään tekemistä myytävien tavaroiden
tuote-esittelyn kanssa vaan sen ainoa tarkoitus oli saada tavara
kaupaksi. Tavaroiden kestävyydestä tai tarpeellisuudesta ei
tarvinnut välittää. Jos tarvetta ei ollut, se piti keksiä.
Mielestäni trollauksella ja valeuutisilla on paljon yhteistä
mainonnan kanssa, vaikkei sitä heti huomaakkaan.
Kirjailija Taina Haahti
käsittelee uusimmassa romaanissaan Siperian unia toden ja keksityn
suhdetta. Vuonna 1960 syntynyt ja 1996 kirjailijana aloittanut Taina
Haahti on julkaissut tähän mennessä kymmenen romaania ja neljä
lastenkirjaa. Ennen kirjailijaksi ryhtymistään Haahti työskenteli
talouselämän johtotehtävissä ja vuosina 2006 – 2016
konsulttiyrityksen neuvonantajana, joten hänellä on omakohtaista
kokemusta yhteiskunnan ylärakenteesta ja sen toimintatavoista.
Siperian unia tapahtuu
tulevaisuudessa, joka muistuttaa meidän aikaamme. Yhteiskunnan
suojaverkot repeilevät ja iso joukko ihmisiä on pudonnut pohjalle
asti. Yhteiskunnan polarisoituminen on edennyt sekä ihmisten että
maan eri alueiden välille. Ihmisten turvallisuudesta huolehtivat
poliisin sijasta yksityiset turvafirmat. Sosiaalisen median rooli on
kasvanut ja sinne on muodostunut toinen todellisuus, joka korvaa
ankean arjen. Tieto on menettänyt merkityksensä ja sosiaalisessa
mediassa luodaan uusia totuuksia ja uudenlaista todellisuutta. Siellä
leviävät oikeat ja keksityt mielipiteet korostuvat ja poliitikot
perustavat päätöksensä näihin mielipiteisiin. Tosi ja epätosi
sekoittuvat keskenään ja kaikkea manipuloidaan.
Romaanin päähenkilöllä
Esaiaksella on kolme korkeakoulututkintoa mutta töiden saanti on
vaikeaa. Tarjolla on vain huonosti palkattua puhelinmyyjän työtä.
Romaanin kuvaus puhelinmyynnin arjesta on lohduton. Esaiaksen pitää
myydä mielialapillereitä tai antaa sijoitusvihjeitä ihmisille,
jotka eivät tarvitse niitä. He kaipaavat puhekaveria mutta eihän
puhelinmyyjä saa olla mikään terapeutti. Siinä menee hyvää
myyntiaikaa hukkaan. Esaias pakenee ankeaa työtään unelmiinsa,
missä hän on tavallinen perheellinen metallimies neuvostoaikaisessa
Siperiassa.
Puhelinmyyjän työssä
Esaias tutustuu Sointuun, jolta saa vihjeen kansainvälisestä
viestintätoimisto Wilsonista. Siellä tarvitaan
markkinointiviestinnän osaajia ja Esaiaksella on sopiva koulutus.
Monimutkaisen haku- ja valintaprosessin sekä erikoisten testien
jälkeen Esaias valitaan Wilsonin palkkalistoille. Hänen elämänsä
mullistuu täydellisesti. Palkka nousee moninkertaiseksi ja työkin
tuntuu mielekkäältä. Työaikaa ei ole, sillä töissä ollaan koko
ajan. Häthätää käydään kotona nukkumassa.
Viestintätoimiston
toimintatavat alkavat kiinnostaa Esaiasta ja tämän työtoveria
Alinaa. Yhtiöstä ei saa mitään tietoja, eikä töistä saa edes
puhua työpaikan ulkopuolella. Esaiaksen esimiehet väittävät työn
perustuvan tieteeseen ja yhtiön täyttävän kaikki
puolueettomuuden ja tieteellisen tutkimuksen kriteerit. Esaiaksen ja
Alinan pohdinnoissa kuitenkin selviää, että yhtiön työntekijöiden
valintakriteerit ovat erikoiset. Jokainen kolmesta viimeksi töihin
otetusta on orpo, eikä heillä ole mitään siteitä läheisiin.
Näin kyseenalainen viestintäkin onnistuu.
Esaias ja Alina tajuavat,
että Wilsonin toiminta on kyseenalaista. Työntekijät menevät
sosiaaliseen mediaan monen eri persoonan hahmossa ja käyvät
keskustelua vaikka keskenään. Tarkoituksena on muuttaa keskustelua
haluttuun suuntaan ja haluttuihin aiheisiin. Kirjallisuutta
opiskelleelta Esaiakselta uusien henkilöiden keksiminen sujuu kuin
siimaa. Esaiakselle työ sosiaalisessa mediassa eri henkilöiden
nimissä on melkein kuin kirjailijan työtä, josta hän on
haaveillut.
Taina Haahdin Siperian
unia on hyytävä kuvaus tulevaisuuden ja tämänkin päivän
Suomesta, missä tieteellinen totuus korvataan keksityillä
totuuksilla ja valeuutisilla. Taloudellinen voitto on ainoa mittari,
jolla tuloksia mitataan. Ihmisuhteetkin muuttuvat pelkäksi
kauppatavaraksi, eikä inhimillisyyttä ole olemassakaan.
Toivottavasti Siperian unissa kuvattu karu todellisuus on vain
kirjailija vilkasta mielikuvitusta, eikä toteudu koskaan.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti