Teemu Keskisarja Saapasnahka-torni Siltala 2018
18.10.2018
Vaatii rohkeutta tarttua
kansakunnan kaapin päälle nostetun henkilön elämäntarinaan
uudella otteella. Juhlavuosina merkkihenkilöistä kirjoitetaan uusia
kirjoja mutta usein ne pitäytyvät totutussa ja toistavat jo
sanottua. Nämä kirjat perustuvat auktorisoitujen tutkijoiden
laajoihin tutkimuksiin, eikä niitä ole tapana asettaa
kyseenalaiseksi. Kansalliskirjailija Aleksis Kiven tuotantoa ja
elämää on tutkittu paljon. Edellisen kerran hälyä aiheutti
kirjailija Veijo Meri vuonna 1973, kun hän nosti kirjassaan
keskeiseksi Kiven ja Charlotta Lönnqvistin välisen suhteen. Meri
piti suhdetta todennäköisesti myös lihallisena.
Auktoriteetteja
kaihtamaton historiantutkija Teemu Keskisarja on uusimmassa
kirjassaan tarttunut Aleksis Kiven henkilöön ja elämään. Kirja
on nimeltään Saapasnahka-torni, alaotsakkeena Aleksis Kiven
elämänkertomus. Kirjan on kustantanut Siltala. Keskisarjan
edellinen teos, Hulttio, käsitteli marsalkka Mannerheimin
nuoruusvuosia. Jotku pitivät kirjan näkemyksiä Mannerheimin
rienaamisena.
Teemu Keskisarja ei
käsittele eikä analysoi Aleksis Kiven kirjallista tuotantoa vaan
nimenomaan Aleksiksen tai puheenomaisesti Aleksin elämänkulkua.
Keskisarja olettaa mielestäni oikein, että kirjan lukijat tuntevat
kansalliskirjailijan tuotannon. Jokainen suomalainen on tutustunut
jonkinlaisena versiona ainakin Kiven pääteoksiin jo koulussa. Hänen
elämänsä yksityiskohdat ja monet tapahtumat voivat olla
tuntemattomia tai jäävät vakiintuneiden käsitysten alle.
Keskisarja pohtii
kirjassaan, miksi Aleksi pääsi opintielle? Se oli harvinaista
sivukylien räätäleiden perheissä. Asiaan vaikutti se, että
isä-Eerikki itsekin osasi sujuvasti lukea ja kirjoittaa ja molemmat
vanhemmat osasivat myös ruotsin kieltä. Äidin myönteiseen
suhtautumiseen vaikutti varmasti Aleksin asema perheen kuopuksena.
Yli nelikymppisenä synnytetty Aleksi oli äidin kultapoika.
Koulutielle pääsyä edesauttoi myös isoveli Juhani, joka
työskenteli kauppa-apulaisena Helsingissä ja pystyi katsomaan
pikkuveljensä perään. Koulutie ei kuitenkaan ollut helppo. Melkein
viime hetkellä eli vuoden 1857 lopulla Aleksi sai 23-vuotiaana läpi
ylioppilastutkinnon. Seuraavana vuonna tutkinto muuttui ja Keskisarja
arvelee, ettei Aleksi olisi läpäissyt muuttunutta tutkintoa.
Palatessaan Palojoelle ei
varattomalla Aleksilla ollut valkolakkia mutta hänen lakissaan oli
Apollon merkki. Aleksis Kivi oli Palojoen ensimmäinen ylioppilas.
Hän kirjottautui Helsingin Keisarilliseen Yliopistoon vasta
maaliskuussa 1859. Aleksi oli kirjoilla yliopistossa kymmenen vuotta
mutta hän ei suorittanut mitään tutkintoa.
Jälkeenpäin ajateltuna
Aleksis Kivi eli sopivaan aikaan. Fennomaanit eli ruotsia
äidinkielenään puhuvat Suomen kielen intoilijat mm. Snellman,
Topelius ja Cygnaeus tarvitsivat asiansa takia Suomen kielellä
kirjoittavan kirjailijan ja siihen rooliin ui Aleksis Kivi. Rooli ei
ollut helppo, sillä mallia ei ollut olemassakaan.
Maailmankirjallisuuden merkkiteokset tunteva Aleksi halusi Suomen
kielellä kirjoittavaksi kirjailijaksi. Hän joutui luomaan
tarvitsemansa kielen omin päin kokemustensa pohjalta. Uutta kieltä
luodessa hän ei saanut apua fennomaaneilta, koska he eivät osanneet
Suomen kieltä. Heidänkin oli se opeteltava.
Kuten Keskisarja
kirjoittaa Aleksi joutui tahtomattaan osaksi kielitaistelua. Hän
kirjoitti sitä suomea, minkä oli lapsena oppinut Palojoella,
läntisellä Uudellamaalla. Varsinkin Seitsemän veljeksen kieli oli
liian karkeaa, eikä siitä ollut professori August Ahlqvistin
mielestä kirjallisuuden kieleksi. Ahlqvist oli Kiven teilaajista
kuuluisin. Hän halusi kauniimpaa suomea, jonka piti perustua
itäisiin murteisiin.
Johtavat fennomaanit eivät
älynneet julkisuudessa puolustaa Aleksis Kiveä tarpeeksi ja tämä
murtui. Näin on aikojen kuluessa käynyt monelle muullekin. Kaikki
eivät kestä julkista haukkumista, valitettavasti. Kiven vähättely
jos mikä oli työpaikkakiusaamista, sillä julkisuus on kirjailijan
työpaikka. Onneksi meillä on luettavana Aleksis Kiven monella
tavalla ylittämätön kirjallinen tuotanto. Hänen arvostelijoidensa
kirjat ovat painuneet unholaan ja sinne perusteettomat ja
ala-arvoiset tekstit joutavatkin.
Teemu Keskisarjan
Saapasnahka-torni on historiantutkijan kirjoittama elämäkerta, jota
lukee kuin sairaskertomusta. Valitettavasti potilas kuoli mutta
jäljelle jäi jotakin tavallista elämää suurempaa eli kaikki se,
mitä Aleksis Kivi ehti kymmenessä vuodessa kirjoittaa.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti