Lena Andersson Svean poika Siltala 2018
20.12.2018
Isolla osalla
suomalaisista on omia tai ainakin kuultuja kokemuksia siitä,
minkälainen oli ruotsalainen yhteiskunta 40 vuotta sitten. Yli 300
000 suomalaista lähti siirtolaisiksi Ruotsiin 1960- ja 70-luvuilla
ja monen sukulaisissa tai tuttavapiirissä on näitä lähtijöitä.
Aluksi siirtolaiset kävivät Suomessa ainakin kesäisin, eikä
kertomuksia lännen ihmemaasta voinut olla kuulematta. Kaikki oli
Ruotsissa paljon paremmin kuin kotimaassa ainakin puheissa. Mutta
minkälainen oli ruotsalainen kansankoti tavallisen ruotsalaisen
mielestä?
Kulttuuritoimittaja ja
kriitikko sekä August-palkinnon saanut kirjailija Lena Andersson on
tänä vuonna ilmestyneessä romaanissaan Svean poika, alaotsakkeena
Kertomus kansankodista, esittänyt oman näkemyksensä asiasta.
Romaanin on suomentanut Sanna Manninen ja kustantanut Siltala.
Romaanin päähenkilö on
huonekalupuuseppä Ragnar Johansson. Hän on syntynyt vuonna nolla
tai oikeammin 1932. Vuosi nolla johtuu siitä, että ruotsalaisen
kansankodin rakentaminen alkoi silloin. Sosialidemokraatit nousivat
valtaan ja maan hallituksen pääministeri oli sosialidemokraatti
yhtäjaksoisesti vuoteen 1976 saakka. Sosialidemokraattien
puheenjohtaja Per Albin Hansson määritteli kansankoti-käsitteen
vuonna 1928 seuraavasti:
” Hyvässä kodissa ei ole etuoikeutettuja eikä syrjäytettyjä
perheenjäseniä, ei lellikkejä eikä kaltoinkohdeltujakaan. Siellä
kukaan ei katso toiseen ylhäältä alaspäin, siellä kukaan ei
yritä tavoitella itselleen etua toisten kustannuksella, vahva ei
polje jalkoihinsa eikä ryöstä heikkoa. Hyvässä kodissa
vallitsevat tasa-arvoisuus, toisista huolehtiminen, yhteistyö ja
avuliaisuus. ”
Ragnarin vanhemmat
edustivat eri aikakautta eli he kuuluivat köyhään ja vanhaan
maatalousyhteiskuntaan, jonka sosialidemokraatit päättivät jättää
menneisyyteen. Siellä oli mm. pahamaineinen muonamiesjärjestelmä,
josta Ivar Lo-Johansson kirjoittaa omaelämäkerrallisissa
romaaneissaan. Lena Andersson kirjoittaa sykähdyttävästi, kuinka
1930-luvulla ja sen jälkeen syntyneet ruotsalaiset alkoivat omaksua
sosialidemokraattien ajamaa yhteiskuntamallia. Vaikka Ragnar
Johansson oli kädentaitaja ja tykkäsi nikkaroida käsillään sekä
myöhemmin opettaa oppilaille näitä taitoja, hän myös pohdiskeli
maailmanmenoa.
Ragnar ajatteli, että
ihmisen järki ja rationaalisuus on luonut valtion, joka ajattelee
aina ihmisen parasta. Valtio ei voi olla mielivaltainen ihmisen
tavoin vaan se pyrkii Per Albin Hansson kansankoti-määritelmän
mukaan hyvyyteen ja oikeudenmukaisuuteen. Valtio pysyy päätöksissään,
kun ihminen lankeaa houkutuksiin. Valtiosta poiketen ihmistä
vaivaavat intohimot ja erilaiset heikkoudet.
Ragnar Johansson on
oikeastaan vihainen äidilleen, joka haluaa yhä toimia kuten
vanhassa maatalousyhteiskunnassa. Äiti haluaa leipoa, säilöä ja
mehustaa, vaikka kaikken tarpeellisen saa kaupasta. Äiti kaipaa
menneeseen, kun Ragnar katsoo tulevaan. Hänen mielestä menneisyys
pitää unohtaa ja jättää taakse. Ragnar syö mieluummin
teollisesti valmistettua ruokaa kuin äidin laittamia vanhoja
sörsseleitä.
Tietenkin Ragnar avioituu
ja saa kaksi lasta. Perhe elää säntillisesti kansankodin
ihanteiden mukaisesti. Lapset harrastavat urheilua, koska se on
ihmiselle hyväksi ja kansankodin ihanteiden mukaista. Ragnar
kuljettaa lapsiaan harrastuksiin ja auttaa kaikin tavoin näiden
menestymisessä varsinkin urheilussa. Ongelmia tulee lasten kasvaessa
murrosikään ja nuoriksi aikuisiksi. Isän ohjeet ja arvot asetetaan
kyseenalaisiksi ja niitä vastaan aletaan kapinoida. Samanaikaisesti
myös ruotsalainen yhteiskunta alkaa muuttua ja sosialidemokraatit
menettävät valtansa. Uudet arvot nousevat esiin ja yhdessä
rakennettu kansankoti alkaa hajota.
Lena Anderssonin romaanin
kuvaus ruotsalaisesta kansankodista on oikeastaan häkellyttävä.
Suomea on syytetty siitä, että olemme matkineet itäistä Saksaa
monissa asioissa. Anderssonin romaanin mukaan nimenomaan Ruotsissa
DDR oli ihannevaltio, jota jäljiteltiin. Koululaitos,
urheilujärjestelmä ja usko valtion kaikkivoipaisuuteen jäljiteltiin
sieltä. Ruotsissa ihmisiä ei urkittu tai pakotettu kansankotiin
vaan se valittiin vapaaehtoisesti. Elintason noustessa ja valinnan
mahdollisuuksien lisääntyessä ihmiset halusivat vapautua
kansankodin tai valtion holhouksesta. Ihmisten intohimot ja
heikkoudet veivät voiton rationaalisesta valtiosta. Ragnar Johansson
ei käsitä, miksi ihmiset tekivät niin?
Lena Anderssonin Svean
poika on monia kysymyksiä herättävä romaani, johon kannattaa
tutustua.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti