Mari Mörö Hajavalo Teos 2018
13.12.2018
Jos kirjan kansikuva ja
kansipaperit olisivat ainoita ratkaisevia asioita luettavaa
valittaessa, Mari Mörön Hajavalo saisi paljon lukijoita. Elina
Warstan tekemä kansipaperi on yksinkertaisen kaunis ja kannen kuvan
värit: kulta, harmaa ja sinisen monet eri sävyt miellyttävät
ainakin minua. Mutta lupaavatko kaunis kansipaperi ja takakannen
tekstit liikaa?
Hajavalo on vuonna 1963
syntyneen Mari Mörön seitsemäs romaani. Mörö aloitti
kirjailijana vuonna 1992 ja on ollut erittäin tuottelias ja
monipuolinen, sillä Hajavalo on hänen 40. teoksensa. Mari Mörö
kirjoittaa sekä aikuisille että lapsille. Hän kirjoittaa
kaunokirjallisuutta mutta ei kaihda asiatekstiäkään.
Kirjailijatyönsä ohella Mari Mörö on toiminut ohjaajana ja
dramaturgina sekä kirjoittamisen opettajana. Hänen oppilaitaan ovat
mm. Tuomas Kyrö ja Karo Hämäläinen.
Hajavalo tapahtuu
nykyhetkessä ja 1900-luvun alussa. Romaanin kertoja on keski-ikäinen
nainen, joka on eronnut. Hänellä on reilut parikymppinen tyttö,
Hille. Kertoja on tehnyt määräaikaisia opettajanhommia mutta
kyllästynyt töiden epämääräisyyteen ja epävarmuuteen. Hän
tuuraa välillä äitiään, joka vetää erilaisia enkelikursseja
elämässään pettyneille ja sen takia huuhaahan uskoville
ihmisille.
Suomen itsenäisyyden
100-vuotisjuhlavuoden merkeissä eri puolilla maailmaa juhlitaan
Suomea. Utopistisosialisti Matti Kurikka perusti reilut sata vuotta
sitten Kanadan länsirannikolla olevalle Malcolm- eli Malkosaarelle
utopiayhteisön, Sointulan. Siellä ihmisten piti elää vapaana
kaikenlaisesta riistosta sekä noudattaa keskinäisen veljeyden ja
sosialismin ihanteita. Ihanneyhteisö eli muutaman vuoden mutta
kaatui ihmisten keskinäisiin riitoihin.
Suomen
100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi kootaan ja ajanmukaistetaan
Malkosaarella olevaan museoon Sointulan vaiheista ja elämästä
kertova näyttely. Kertoja pestautuu sinne töihin. Äitinä hänellä
on huoli tyttärestään, joka on keskeyttänyt opintonsa ja on
Uudessa Seelannissa rantojen siivous ja muovinkeräys- projektissa.
Siellä eletään vähän kuin Sointulassa reilut sata vuotta
aikaisemmin. Yhteys tyttäreen on satunnaisten sähköpostien ja
huonojen skype-yhteyksien varassa. Malkosaarella ja muuallakin
Kanadassa asuvat suomalaisten jälkeläiset ovat koonneet tietoja
esi-isistään mutta museo on jäänyt oman onnensa varaan. Saarella
asuu sekalaista väkeä ja kaikki on jäänyt melkein heitteille.
Tyhjiä taloja on paljon väen häipyessä mantereelle ja talojen
pihat pursuavat erilaista romua.
Jos elämä ei ole helppoa
tänään Malkosaarella, ei se ollut sitä 1900-luvun alussakaan.
Suurin toivein perustettu ihanneyhteisö koki vaikeuksia alusta asti.
Matti Kurikan puheet olivat korkealentoisia mutta yhteisön arki
aivan muuta. Neljän tunnin työpäivien sijasta ihmiset joutuivat
raatamaan pitkää päivää surkeilla työkaluilla, jotta leipää
ja jonkinlainen katto saatiin pään päälle. Sointulaan piti tulla
valioväkeä, jotka tekisivät työnsä ilolla mutta mistäpä sitä
valioväkeä olisi löytynyt. Kun vielä Kurikka vaali vapaata
rakkautta ja kovasti Kurikan näköisiä lapsia alkoi syntyä
huomattavan paljon, oli Sointulan taru lopussa. Kaiken kukkuraksi
juuri valmistunut komea kolmikerroksinen Sointulan päärakennus
paloi irtaimistoineen maan tasalle. Palon jälkeen ihmiset olivat
kuolemanvaarassa ja ilman lähisaaren intiaanien apua moni olisi
menehtynyt.
Mari Mörö rinnastaa
Hajavalossa ihanteellisuuden eri aikoina. Reilut sata vuotta sitten
raaka kapitalismi riisti ihmisiä joka paikassa, eikä
työlainsäädäntöä tai sosiaaliturvaa ollut olemassakaan. Ihmiset
olivat työnantajan armoilla ja sosialismi eri muodoissa houkutti.
Kukaan ei silloin puhunut luonnonsuojelusta, kun piti suojella
ihmisiä. Tänään ihmisten elintaso on noussut sadan vuoden
takaisesta pilviin ja huoli luonnon tilasta on noussut ykkösasiaksi.
Maailman meret täyttyvät muovista ja lämpötilan nousu uhkaa
elämää maapallolla. Nytkin tarvitaan ihanteista kiinnipitäviä
ihmisiä, jotta me muutkin ymmärtäisimme asioiden todellisen
laidan.
Valitettavasti
ihanteelliset ihmiset poljetaan suurten massojen jalkoihin ja se on
mielestäni äärimmäisen traagista. Onko tässä ajassa ja Mari
Mörön Hajavalossa myös jotakin koomista? Sen saa jokainen romaanin
lukija päättää ihan itse.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti