Silja Pitkänen & Ville-Juhani Sutinen Propagandan historia Into 2018
25.3.2019
Elämme Suomessa paraikaa
propagandan tai sievemmin sanoen vaikuttamisen kulta-aikaa. Meillä
on reilun kuukauden välein kahdet valtakunnalliset vaalit ja
ehdokkaat kehuvat itseään ja puoluettaan kaikin mahdollisin ja
mahdottomin keinoin. Sanalla propaganda on tänään huono maine ja
sille on keksitty lukuisia kiertoilmauksia kuten vaikuttaminen,
mainostaminen tai tiedonvälittäminen. Aivan samasta asiasta
vähäisin sävyeroin on kuitenkin kyse.
Tietokirjailija Silja
Pitkänen ja kirjailija – kääntäjä Ville - Juhani Sutinen
julkaisivat viime syksynä mielenkiintoisen kirjan nimeltään
Propagandan historia, alaotsakkeena Kuinka meihin on vaikutettu
Antiikista infosotaan. Kirjan on kustantanut Into. Kyseessä on hyvin
tärkeä teos, jossa käydään läpi ihmiseen vaikuttamisen keinot
kaukaa Kiinasta ja Antiikista tämän päivän trollaukseen ja
tietoiseen valehtelemiseen. Keinot ovat ajan kuluessa muuttuneet
mutta päämäärä on sama, vaikuttaa kanssaihmisten mielipiteisiin
ja käyttäytymiseen.
Kun puhutaan
propagandasta, nostetaan aina esille totalitaariset valtiot
Natsi-Saksa ja Neuvostoliitto. Näissä maissa propaganda kuului
virallisestikin valtioiden elämään. Jo Lenin korosti propagandan
tärkeyttä ja Stalin jatkoi samalla linjalla. Ennen natsien
valtaannousua toimi Göbbels natsipuolueen propagandapäällikkönä
ja valtaannousun jälkeen hänestä tehtiin propagandaministeri.
Pitkäsen ja Sutisen kirjassa propagandan juuret nähdään
luolamaalauksissa. Muutamat tutkijat pitävät luolamaalauksia
pelkkänä koristeluna mutta niissä voi nähdä myös vaikuttamista.
10 000 vuotta vanhoissa luolamaalauksissa oli sotivia joukkoja, joita
tuskin voi nähdä pelkkänä koruisteluna.
Pitkäsen ja Sutisen
kirjassa määritellään myös propaganda käsitteenä. Siinä on
aina neljä tekijää: lähettäjä, levityskanava, viesti ja
vastaanottaja. Kaikki tekijät vaikuttavat toisiinsa mutta
propagandalla on voimakas pyrkimys vaikuttaa nimenomaan viestin
vastaanottajaan, erityisesti suuriin massoihin. Propaganda on
tarkoituksellista ja siihen liittyy aina jonkin verran
valheellisuutta. Professori Philip M. Taylorin mielestä
propagandalla tarkoitetaan tietoista yritystä taivutella ihmisiä
ajattelemaan ja toimimaan halutulla tavalla. Tarkoituksena on
hyödyttää niitä, jotka ovat propagandan takana.
Propagandan historiassa on
selviä taitekohtia, joissa propaganda nousi tavallaan seuraavalle
tasolle. Ennen kirjapainotaitoa propaganda perustui massiivisiin
rakennelmiin ja niissä toteutettuihin esityksiin kuten kilpa-ajoihin
tai gladiaattoriesityksiin. Turhaan ei kirkkoihinkaan ole maalattu
karmeita kuvia helvetin kauhuista. Kirjapainotaito mahdollisti
kirjojen ja lehtisten painamisen. Kun lukutaito alkoi yleistyä,
vastaanottajien määrä moninkertaistui.
Kolmikymmenvuotinen sota
1618 – 1648 oli ensimmäinen sota, jossa propagandaa käytettiin
paljon ja monipuolisesti. Vuosina 1618 – 1621 julkaistiin yli 400
erilaista pamflettia ja niitä kaikkia painettiin useita tuhansia
kappaleita. Kuparikaiverrukset otettiin tuolloin käyttöön ja
tekstin ohella painotuotteisiin saatiin kuvia. Tulee mieleen,
kuinkahan propagandistisesti värittyneitä ovat tarinat
suomalaisista hakkapeliitoista? Olisi varmasti syytä tutkia asiaa.
Vaikka propagandan voima
ymmärrettiin vallankumouksissa 1700- ja 1800-luvuilla, nosti I
maailmansota propagandan uudelle tasolle. Kaikki sotaa käyvät maat
satsasivat propagandaan voimakkaasti. Teknillinen kehitys toi mukaan
lentokoneet, äänitteet ja radion. Erilaisia painettuja lehtisiä
oli käytetty jo satoja vuosia mutta niiden jakaminen ilmasta
laajoille alueille oli nyt mahdollista. Pelkästään Itävalta –
Unkarin alueelle jaettiin alkuvuonna 1918 yli 60 miljoonaa
lentolehtistä.
Seuraava iso hyppäys
propagandassa tuli filmin ja varsinkin television myötä. Viimeisin
iso muutos tapahtui internetin ja sosiaalisen median mukana. Vaikka
mainostaminen on jo 200 vuotta vanhaa, ei mainontaa aina mielletä
propagandaksi, vaikka se sitä onkin. Moni myös väittää, ettei
mainonta vaikuta häneen mitenkään. Juuri tätä jokainen
mainosmies ja propagandan tekijä haluaakin. Parasta ja tehokkainta
mainonta tai propaganda on juuri silloin, kun sitä ei huomata.
Päivittäisessä
uutisvirrassa tänään puhutaan valeuutisista tai pyrkimyksistä
vaikuttaa toisten maiden asioihin, kuin se olisi jotakin uutta ja
ennen kokematonta. Silja Pitkäsen ja Ville – Juhani Sutisen
Propagandan historiasta selviää lukijalle, että melkein kaikkea on
jo kokeiltu. Kirjasta selviää myös monta sellaista asiaa, jota ei
ole tullut edes ajatelleeksi. Pelkästään senkin takia kirjaan
kannattaa tutustua.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti