Olli Tiuraniemi - Mari Maasilta - Raimo Keränen toim: Nätti - Jussi, elämä ja tarinat Lapin yliopisto 2019
15.4.2019
Nimellä jätkä on tänään
positiivinen merkitys, eikä nimi ole sidottu sukupuoleen, sillä
ronskia ja työteliästä naistakin voidaan pitää hyvänä jätkänä.
Aikaisemmin jätkä oli aina mies ja nimeen liittyi negatiivisia
piirteitä. Jätkällä tarkoitettiin varsinkin Lapin metsätyömailla
ja uittopuroilla työskennelleitä miehiä, joiden elämäntapaan
liittyi kulkeminen. Työmaat vaihtuivat tiheään ja kortteeria
pidettiin savottakämpillä tai kylien taloissa. Omaisuus kulki
mukana repussa ja ansaitut rahat kulutettiin nopeasti maalaiskylissä
tai kaupunkipaikoissa. Persaukisena ja krapulassa palattiin takaisin
puunjuurelle. Jopa Pentti Haanpää haukuttiin Kentän ja kasarmin
arvosteluissa kirjailijan sijasta pelkäksi tukkijätkäksi.
Kaikkein tunnetuin jätkä
on Nätti – Jussi, johon liittyy runsaasti yhä eläviä tarinoita,
vaikka hän kuoli jo vuonna 1964. Nätti – Jussin elämä ja häneen
liittyvät tarinat on saatu yksiin kansiin. Lapin yliopiston
kustantama kirja on nimeltään Nätti – Jussi, elämä ja tarinat
alaotsakkeena Pohjolan tunnetuin jätkä Juho Vihtori Nätti
aikalaisten silmin. Kirjan ovat toimittaneet Olli Tiuraniemi, Mari
Maasilta ja Raimo Keränen. Toimittajien lisäksi kirjassa on
artikkeleita Lapin ja Turun yliopiston tutkijoilta. Kaiken kruunaa ja
sitoo aikaan Matti Körkön ennen julkaisemattomat valokuvat kylistä,
joissa Nätti – Jussi pisimpään asui ja vaikutti.
Nätti – Jussi eli
vuosina 1890 – 1964. Hän syntyi Karstulassa mutta eli vuodesta
1924 alkaen eri puolilla Lappia. Hänen tärkein asuinseutunsa oli
Rovaniemen maalaiskunnan ja Tervolan kylissä sekä alueen
metsätyömailla. Keväällä 1956 Nätti – Jussi muutti Palosalmen
metsätyömieskotiin mutta halvaantui jo samana kesänä. Viimeiset
vuotensa hän oli Rovaniemen maalaiskunnan Rautiosaaren
kunnalliskodissa. Legenda Nätti – Jussista alkoi syntyä jo hänen
viimeisinä elinvuosina, sillä harvan tavallisen jätkän
hautajaisia kunnioittaa läsnäolollaan Kemi-yhtiön metsäpäällikkö.
On pohdittu paljon miksi
juuri Nätti – Jussista on niin paljon erilaisia tarinoita? Yhdeksi
syyksi kerrotaan hänen syntymävikaansa, kampurajalkaa. Häntä
kiusattiin taaksepäin osoittavasta vasemmasta jalasta jo lapsena.
Nätti – Jussi huomasi, että kertomalla juttuja hän sai
kiusaajien huomion pois syntymäviasta. Varsinainen jutunkertojan
korkeakoulu oli eläminen savottakämpillä ison miesjoukon keskellä.
Vaikka ensisajan metsätyöt
olivat raskaita, jäi miehille myös vapaa-aikaa kämpillä
varusteiden korjaamisen ohella. Kortinpeluun lisäksi ajankulua oli
vähän ja hyvää jutunkertojaa kuunneltiin mielellään. Näissä
tilanteissa Nätti – Jussi oli parhaimmillaan. Hän keksi juttuja,
lainasi niitä muilta ja osasi kertoa. Hän väritti tarinansa
erilaisin äänenpainoin ja tauoin. Jutun loppunousua edelsi usein
piipun rassaus ja sytyttäminen. Sen aikana odotettiin hiirenhiljaa,
miten juttu oikein päättyy. Usein Nätti – Jussi liitti itsensä
mukaan juttuun, vaikkei olisi ollut lähimaillakaan.
Viinalla, sen juodulla
määrällä sekä naisilla oli tärkeä rooli Nätti – Jussin
jutuissa. Voi sanoa, että siitä puhe mistä puute. Kun Nätti –
Jussi aloitti jätkänä, oli Suomessa vielä kieltolaki. Kun se
purettiin, oli viinakauppa Lapissa aluksi Kemissä ja sitten
Rovaniemellä. Kun jätkä sai palkan talven hakkuista, perheelliset
veivät sen kotiin mutta kulkujätkät joivat rahansa. Harvoin saadut
humalat nousivat arvoon arvaamattomaan. Koska metsätyömaat olivat
miehisiä työyhteisöjä ja kokkeina olleet naiset olivat
kämppärauhalla suojeltuja, harvat naiskokemukset korostuivat. Kun
niillä vielä rehvasteli kuten Nätti – Jussi, oli suosio taattu.
Metsätyömaiden suuri
murros alkoi Nätti – Jussin eläessä mutta kiihtyi 1970-luvulla.
Miehet katosivat metsistä, kun puunkorjuu muuttui dramaattisesti.
Onneksi 1960-luvun lopulla alettiin kerätä metsätyömaihin
liittyvää kertomusperinnettä. Ensimmäiset kokoelmat Nätti –
Jussin jutuista ilmestyivät 1970-luvulla. Sen jälkeen Juho Vihtori
Nätti on päässyt kirjoihin ja näyttämölle, vihdoin nyt myös
perusteellisemman tutkimuksen piiriin. Nätti – Jussin ja hänen
legendansa mukana säilyy yksi osa Lapin ja koko Suomen historiaa.
Pitää muistaa, että
Nätti – Jussin aikaan ja yhä vieläkin Suomi elää metsistä.
Metsiin liittyy myös hienoja tarinoita kuten Olli Tiuraniemen, Mari
Maasillan ja Raimo Keräsen toimittama Nätti – Jussi, elämä ja
tarinat meille osoittaa. Antoisia luku- ja katseluhetkiä.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti