Timo Kalevi Forss Tähdet meren yllä Into 2019
15.7.2019
Kymmenvuotiaana kesällä
1963 Kemissä Haukkarinkadulla sain pitkäksi aikaa immuniteetin
suomalaiseen tangoon. Koska perheemme oli laestadiolainen, soitti
naapurissa asunut nuorimies päivät pitkät levysoittimellaan Taisto
Tammen tuoretta kappaletta Tango merellä. Ikkunat oli selällään
auki, joten tango raikui. Tänään tuollainen naapurin tietoinen
häiritseminen ja kiusaaminen olisi kotirauhan rikkomista mutta
reilut puoli vuosisataa sitten se oli vain kestettävä.
Äsken ilmestyi Timo
Kalevi Forssin kirja Tähdet meren yllä, alaotsakkeena Suomalaisen
tangon tarina. Kirjan on kustantanut Into. Vuonna 1967 syntynyt Forss
on tietokirjailija, toimittaja ja muusikko, joka on myös
kirjoittanut sanoituksia monille laulajille ja bändeille. Vuonna
2017 julkaistu Gösta Sundqvistin elämäkerta möi hyvin ja siitä
otettiin useita painoksia.
Kirjansa esipuheessa Timo
Kalevi Forss kirjoittaa:
Suomalainen tango on kansallisaarre, jonka arvoa emme aina itse
ymmärrä. Suomessa tango eli
kulta-aikaansa sotien jälkeen aina 1960-luvun loppupuolelle saakka.
Silloin meille vyöryi rock ja sen ohella käännösiskelmä. Kaiken
taustalla oli tietenkin The Beatles, jonka valtavaa merkitystä ei
aina muisteta. Beatlesit muokkasivat jokaisen musiikkimakua, vaikka
vanhempien ikäpolvien on sitä vaikea myöntää.
Tango syntyi Argentiinan
ja Uruguayn satamien kortteleissa, joissa viikkoja merellä
työskennelleet merimiehet viettivät vapaa-aikaansa.
Satamakortteleissa vilisi myös tanssitaitoisia huoria. Tanssi, missä
tanssijat melkein liimautuivat toisiinsa avoimen seksuaalisesti, oli
kuin julkista parittelua tai ainakin julkista esileikkiä. Suomeen
tango rantautui jo 1910-luvulla mutta palasi Pariisin kautta
1920-luvulla. Tanssi oli muuttunut vähemmän seksuaaliseksi ja
keskiluokkakin saattoi hyväksyä sen.
Ensimmäinen suomalainen
tango, Tango Carita, levytettiin vuonna 1929. Sen oli säveltänyt
George de Godzinskyn isä. 1920- ja 30-luvuilla tango ei ollut
erityisen suosittu vaan tanssi muiden joukossa säveltäjinä
Malmstenin veljekset ja Arvo Koskimaa. Eniten suomalaiseen tangoon on
vaikuttanut muusikonuraansa vuonna 1935 aloittanut Toivo Kärki.
Hänen ensimmäinen levytetty tangonsa oli On elon retki näin
vuodelta 1940. Kärkeä voi aiheellisesti pitää suomalaisen tangon
isänä. Hänen kehittämänsä tango on saksalaisen marssimusiikin
ja venäläisen romanssin risteytys. Mukana on myös annos
kansanmusiikkia ja slaavilaista melankoliaa. Sävellaji on molli.
Toivo Kärjen ja Reino Helismaan tango Täysikuu, jonka lauloi Olavi
Virta, valittiin Ylen kyselyssä kaikkien aikojen parhaaksi
suomalaiseksi iskelmäksi.
Toinen keskeinen
suomalaisen tangon säveltäjä ja sanoittaja on Unto Mononen. Hän
sävelsi lyhyen uransa aikana 120 kappaletta, joista puolet oli
tangoja. Moni Monosen tangoista on kuolematon mutta ylitse muiden on
Satumaa Reijo Taipaleen esittämänä. Satumaata on esitetty jopa
virsikirjaan. Forss kirjoittaa:
Unto Monosen tangot ovat suomalaista bluesia. Mitä huonommin laulun
päähenkilöllä menee, sitä suurempi on lataus ja sitä paremmalta
tango kuulostaa. Unto Mononen on suuri romantikko, jonka parhaat
tangot syntyvät tuskasta ja kaipuusta.
Suomalaisen tangon uuden
nousun aiheutti Aki Kaurismäki valitsemalla elokuviensa musiikiksi
suomalaisia tangoja. Esa Pulliaisen kitara ja varsinkin Topi
Sorsakoski Agentsien solistina 1980-luvulta alkaen lisäsi tangon
suosiota. Aki Kaurismäen elokuvien ansiosta suomalainen tango on
saanut myös kansainvälistä huomiota. Saksassa pidetään
Fintango-festivaaleja, missä tangoja lauletaan suomeksi. Aivan oma
lukunsa ovat tietenkin Seinäjoen tangomarkkinat, joita on pidetty
vuodesta 1985 alkaen. Aivan äsken valittiin taas uudet
tangokuninkaalliset.
Timo Kalevi Forssin kirja
Tähdet meren yllä on helposti lähestyttävää popularisoitua
historiaa, joka pohjautuu vankkaan lähdeluetteloon. Puhuttaessa
suomalaisesta tangosta puhutaan Kärjen ja Monosen tangoista, jotka
soivat vielä tanssilavoilla kesäisin. Suomalainen tango on tänään
myös muuta, kuten nuoret muusikot ovat omilla levyillään
osoittaneet. Kirjan viimeisessä luvussa musiikintutkija Alfonso
Padilla osoittaa suomalaisen tangon paikan kevyen musiikin
historiassa ja suosittaa yhteistyötä tangon syntysijojen tekijöiden
kanssa. Padilla mielestä musiikin täytyy kehittyä, jotta se ei ala
kuihtua. Suomalaiselle tangolle tuskin käy niin aivan lähivuosina.
Juha Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti