Marko Tikka & Seija - Leena Nevala Kielletyt leikit Atena 2020
31.5.2020
Korona jättää meihin
kaikkiin ja meidän kaikkien elämäntapaan isoja muutoksia, joita ei
vielä voi edes aavistaa. Edellinen näin iso muutos oli tietenkin 75
vuotta sitten päättynyt sota. Vaikka sotaa ja tautiepidemiaa on
vaikea vertailla, löytyy ainakin yksi sellainen yhtymäkohta, jota
ei tule ajatelleeksi. Suomessa vallitsi koko sota-ajan eli 9.
joulukuuta 1939 alkaen tanssikielto. Korona-aikana ei tanssimista ole
kielletty mutta paritanssia on hankala harrastaa, jos pitää
vaadittavan parin metrin turvavälin. Pahimmillaan voi käydä niin,
että koko kesä 2020 jää tanssilavoilla väliin, koska
viranomaisten suositukset ja määräykset estävät tanssien
järjestämisen.
Historiantutkijat Marko
Tikka ja Seija – Leena Nevala ovat kirjoittaneet hauskan ja mieltä
avartavan tietoteoksen nimeltään Kielletyt leikit, alaotsakkeena
Tanssin kieltämisen historia Suomessa 1888 – 1948. Kirjan on
kustantanut Atena. Marko Tikka ja Seija – Leena Nevala
työskentelevät Tampereen yliopistossa. He ovat perehtyneet
tutkimustyössään monipuolisesti 1900-luvun suomalaiseen
elämänmenoon. Marko Tikka on tutkinut myös sisällisodan aikaisia
tapahtumia ja kevyen musiikin historiaa.
Monikaan tanssin ei edes
kaikkein intohimoisin harrastaja tule ajatelleeksi kuinka säädeltyä
tanssiminen on Suomessa aikojen kuluessa ollut. Viimeisin tanssimisen
kieltävä määräys poistettiin vasta vuonna 1984, kun ns.
rukouslauantaiden tanssikielto peruttiin. Sota-ajan tanssikielto
peruttiin lopullisesti vasta vuonna 1948, jolloin ravintoloissa
sallittiin tanssiminen. Jonkun mielestä tanssi ja alkoholin
tarjoaminen oli vaarallinen yhdistelmä. Vaikka virallisia
tanssikieltoja ei Suomessa ole ollut rukouslauantaita lukuunottamatta
vuoden 1948 jälkeen, on tanssimiseen suhtauduttu hyvinkin
kielteisesti. Uskovaisten tanssikielteisyyden vielä jotenkin
ymmärtää mutta se, että oppikoululaisia kiellettiin monilla
paikkakunnilla menemästä tansseihin käytöksen alennuksen tai
peräti erottamisen uhalla, on täysin käsittämätöntä. Näin
kuitenkin toimittiin ainakin 1950-luvun lopulle asti Kemijärvelläkin.
Kuten Tikka ja Nevala
kirjoittavat voi Suomen vuosien 1939 – 1948 tanssikieltoa verrata
kieltolakiin. Molemmilla laeilla oli varmasti hyvä tarkoitus mutta
lain valvonta tuotti suuria ongelmia. Marko Tikka kirjoittaa miten
sota-ajan tanssikielto aiheutti paljon töitä myös
tuomioistuimille. Vuonna 1939 sakotettiin alioikeuksissa reilua 3000
naista mutta vuonna 1944 tuomittuja oli yli 21 000. Suurin osa
sakotetuista naisista oli oikeastaan nuoria 15-18 vuotiaita tyttöjä.
Surullista tanssikiellon valvonnassa oli se, että tanssiratsioiden
yhteydessä kuoli kaksi ihmistä.
Mutta mikä tanssimisessa
on sitten niin vaarallista, että se piti Suomees kieltää?
Samanlainen tanssikielto oli sotaa käyvistä maista vain
Natsi-Saksassa. Varsinkin vanhoilliset ja uskonnolliset piirit ovat
aina korostaneet paritanssin seksuaalisuutta ja vaikutusta
sukupuolimoraaliin. Suomessa kavahdettiin kosketusta ja kättelyä
lukuunottamatta koskettelu sisälsi aina seksuaalisen viestin. Kun
pari tanssii, sisältää se aina mahdollisuuden epäsivellisyyteen.
Tietenkin sota-ajan tanssikieltoa perusteltiin myös sillä, että
tanssi häpäisee sankarivainajien muistoa. Kun miehet taistelevat
rintamalla ja panevat henkensä alttiiksi, ei ole sopivaa, että
kotirintamalla riemuitaan tanssien.
Tikka ja Nevala
kirjoittavat kirjansa viimeisessä luvussa tanssikiellon ja
tanssikielteisyyden merkityksestä seuraavasti: Toisen
maailmansodan aika näyttäytyy Suomessa ajanjaksona, jolloin yhden
lakipisteensä saavutti uskonnollinen paatos yhdistettynä
konservatiiviseen ajatteluun, johon liittyi radikaali poliittinen
sivujuonne. Tämä aika näyttäytyy ankaran moraalisen
itsekieltäytymisen, spartalaisen kurin ja valvonnan aikakautena,
jossa liikkuneita arvoja on vaikea aivan loppuunsaakka ymmärtää.
Tarve osoittaa Pohjolan spartalaisuutta saavutti tanssikiellon
kaltaisessa asiassa lakipisteensä, jossa oli jo koominen sävy.
Marko
Tikan ja Seija – Leena Nevalan Kielletyt leikit on kiinnostava
historiateos erikoisesta episodista suomalaisessa yhteiskunnassa. Nyt
kun paritanssin harrastus ja tanssipaikkojen määrä on hieman
elpynyt, on hyvä tutustua tanssimisen historiaan. Ehkä siinä oppii
arvostamaan yhteiskunnan avautumista ja muuttumista vapaammaksi.
Parempi on, että annetaan ihmisten itsensä päättää mitä he
vapaa-ajallaan tekevät.
Juha
Pikkarainen
Kommentit
Lähetä kommentti